تاریخ ایران و جهان

امپراطوری های بزرگ

تاریخ ایران و جهان

امپراطوری های بزرگ

تاریخ نروژ: درون کوچی و برون کوچی

درون کوچی

©Scanpix©Scanpix

نروژ برای مدتی طولانی موطن اقوام مختلف بوده است. سامی ها بیش از دو هزار سال در نروژ زندگی کرده اند و چند صد سال است که افراد مختلف برای کار به نروژ می آیند. اولین مهاجرینی که به این کشور آمدند، اهل کشورهای همسایه و کشورهای اروپای غربی بودند. امروژه، مردم ٢٠٠ کشور مختلف در اینجا زندگی می کنند.

اقتصاد نروژ از سال ١٩٦٠ به بعد بهبود یافت. به این ترتیب، نیاز به نیروی کار افزایش یافت و افراد زیادی از کشورهای دیگر در جستجوی کار به این کشور وارد شدند. اولین افرادی که وارد کشور شدند، اهل اروپا بودند؛ اما از حدود سال ١٩٧٠ به بعد، افراد زیادی همچنین از آسیا، آفریقا، و آمریکای لاتین به نروژ آمدند. بسیاری از پاکستانی ها و ترک ها برای کار کردن به اینجا آمدند، و عده زیادی از آنها هنوز در اینجا زندگی می کنند. در سال ١٩٧٥، مهاجرت به نروژ متوقف شد زیرا بیکاری رو به افزایش بود و مسکن کافی برای کلیه افرادی که به این کشور وارد می شدند پیدا نمی شد.

امروزه، افرادی که اهل کشورهای EEA (منطقه اقتصادی اروپا) هستند می توانند اجازه اقامت و کار در نروژ دریافت کنند. همچنین متخصصین مشاغلی که در نروژ مورد نیاز است نیز می توانند اجازه کار دریافت کنند. در سال های اخیر، بسیاری از پناه جویان از اقصی نقاط دنیا به نروژ آمده اند. افرادی که مجبور هستند از جنگ و خشونت بگریزند می توانند درخواست پناهندگی در نروژ نمایند.

برون کوچی

©Norsk Folkemuseum©Norsk Folkemuseum

نروژی ها نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند. در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، حدود ٨٠٠٫٠٠٠ نروژی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. اقتصاد نروژ ضعیف بود و به سختی کار پیدا می شد. بسیاری از مردم رؤیای شروع زندگی جدیدی در ایلات متحده آمریکا را در سر می پروراندند. آنها شنیده بودند که در آنجا فرصت های زیادی فراهم است. در ابتدا زندگی در این کشور برای بسیاری از افراد مشکل بود، اما اکثر آنها موفق شدند.

امروزه، نروژی های زیادی در کشورهای دیگر به کار یا تحصیل مشغول هستند. آنها وقت خود را صرف آشنایی با یک فرهنگ دیگر می کنند و شاید زبان جدیدی را هم فرا بگیرند. جوانان نروژی غالباً چندین ماه و یا یک سال تمام را صرف جهانگردی و آشنایی با کشورها و فرهنگ های دیگر می کنند.

اخیراً افرادی که از نروژ کوچ می کنند مهاجرینی هستند که برای مدت های کوتاه یا طولانی به کشورهای گرم تر مسافرت می کنند. بسیاری از مستمری بگیران می خواهند از زمستان های سرد نروژ دور شوند. برخی از این افراد، به عنوان مثال، برای همیشه به اسپانیا مهاجرت می کنند؛ حال آنکه برخی دیگر در زمستان در اسپانیا و در تابستان در نروژ زندگی می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد